Heippa!
Tiedekunta kerää 4. periodissa laajennettua kurssipalautetta ns. Mystery Shopping -arviointitutkimuksen avulla. Tutkimus kohdentuu erityisesti TT-laitokseen ja tiedekunta toivoo, että tutkimukseen osallistuisi kaikilta vuosikursseilta opiskelijoita. Ainoa ”ehto” tutkimukseen osallistumiselle on, että tutkimuksen aikavälillä opiskelija osallistuu laitoksen opetukseen. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt saavat palkkioksi lounaslippuja ja halutessaan saa myös erillisen todistuksen, että on osallistunut tutkimusprojektiin.
Lisätietoa löytyy alapuolelta tai halutessasi voit olla yhteyksissä allekirjoittaneeseen.
Terkuin,
Sami Spets
Opintovastaava
HAETAAN OPISKELIJOITA MUKAAN Mystery Shopping arviointitutkimukseen
Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta ja Teknologiakampus Turku hakevat vapaaehtoisia fysiikan ja tähtitieteen, matematiikan ja tilastotieteen, tulevaisuuden teknologioiden sekä biokemian pääaineopiskelijoita mukaan opetuksen arviointitutkimukseen.
Tutkimus tehdään Mystery Shopper –menetelmän mukaisesti anonyyminä opetuksen laadun arviointina kevään 2019 viimeisen opetusperiodin aikana, 25.3.-19.4. 2019 välisenä aikana. Opiskelijoille järjestetään perehdytystilaisuus ennen varsinaista tutkimusaikaa joko 21.3. tai 22.3. erikseen vahvistettavana ajankohtana. Arviointitutkimukseen osallistuville opiskelijoille annetaan palkkioksi lounaslippuja ja opiskelijat saavat tutkimusprojektiin osallistumisestaan myös halutessaan erillisen todistuksen. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään opetuksen kehittämistoiminnassa. Edellytyksiä koulutuksen arviointiin keskittyvän mystery shoppaajan työhön ovat suunnitelmallisuus, hyvä havainnointikyky, hyvä kielellinen ilmaisu sekä oman oppimisen, ajattelun ja kokemusten reflektointikyky.
Kiinnostuneet opiskelijat voivat ilmoittautua mukaan tutkimukseen täyttämällä ilmoittautumislomakkeen 13.03.2019 mennessä.
Mistä on kysymys?
Mystery shopping –tutkimusta käytetään yleisesti asiakastyytyväisyyden ja asiakaskokemuksen mittaamisessa sekä kuluttajatoimeksiantajayrityksen palvelun laadun kehittämisessä. Mystery shopping tutkimusten avulla pyritään yleensä keräämään objektiivista ja puolueetonta palautetta arvioinnin kohteena olevasta toiminnasta. Menetelmän käyttö opetuksen arvioinnissa sen sijaan pohjautuu opiskelijoiden subjektiivisiin kokemuksiin, mikä tuo tutkimukseen kiinnostavan ominaisleiman. Turun yliopiston luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa toteutetaan kevään 2019 IV opetusperiodin aikana perustutkinto opetuksen laadun arviointiin tähtäävä tutkimus mystery shopping menetelmää hyödyntämällä.
Mystery Shopping menetelmällä kerätään tässä tutkimuksessa normaalia koulutuksen kehittämistoimintaa ja opintojen suunnittelua palvelevaa ja opintojaksokohtaista kurssipalautetta, lukuvuosipalautetta sekä muita opiskelijoille suunnattuja kyselypohjaisia arviointitutkimuksia täydentävää laadullista arviointitietoa.
Mystery Shopping –menetelmän mukaisesti tutkimukseen valittavat opiskelijat kirjaavat arviointijakson aikana henkilökohtaiseen vapaamuotoiseen reflektointipäiväkirjaan opiskeluun, kursseihin ja omaan oppimiseen liittyviä asioita ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Reflektointipäiväkirjoissa arviointi kohdistuu neljään yliopisto-opetukseen liittyvään teemaan, joiden pohjalta myös mystery shopper arviointiraportti laaditaan: opetus ja opetushenkilökunta; opiskelijat ja opiskelu- ja/tai opetuskulttuuri; opiskelijoiden opintopalvelut ja oppimisympäristöt (ml. virtuaaliset oppimisympäristöt).
Tutkimukseen valittavat opiskelijat saavat tarkemmat ohjeet henkilökohtaisen reflektointipäiväkirjan laatimiseen ja raportointiin ennen arviointijakson alkamista järjestettävässä perehdytystilaisuudessa.
Lisätiedot: Koulutuspäällikkö, Teknologiakampus Turku, Sari Stenvall-Virtanen, +358405013757, sari.stenvall@utu.fi
WANTED! Students for Mystery Shopping Study
The Faculty of Natural Sciences and Technology and Technology Campus Turku search for students from the Department of Physics and Astronomy, Mathematics, Biochemistry and department of future technologies to Participate in the action research study to be conducted in Spring 2019.
The study will be utilising the Mystery Shopper methodology where students will act anonymously to evaluate different aspects of the instruction and teaching during the last teaching period in academic year 2018-2019, more precisely during 25.3.-19.4.2019. The students will receive more detailed instructions on the methodology in an information event that will be organised on 21st of March or 22nd of March (TBA). Students acting as mystery shoppers in the study will be rewarded with free lunch coupons. Students can also get a certificate on their participation in this study and connected development activities. Data and results of the study will be used for curriculum development at the UTU and the Faculty.
Students do not need to have any prior knowledge on the method or evaluation but expected qualifications for a good mystery shopper are good planning and perception skills, good ability to express oneself in written, ability to reflect one’s own learning, thinking and experiences. Interested students are expected to register for the study by filling in the registration form latest by 13th of March 2019.
What it is all about?
Mystery shopping research is commonly used in measuring customer satisfaction and in service and marketing research in general. Mystery shopping methodology is used to collect objective and non-partial feedback about services. Utilising the methodology in evaluating the quality of university instruction and teaching, on the other hand, is based on highly subjective student experiences, which makes the research approach an innovative and interesting one.
The objective of the Mystery Shopping study is to evaluate the quality of the instruction and teaching in the degree education in Spring 2019. The qualitative data and results of the research will be used for developing university teaching, instruction and student services and will complement all other data that are systematically collected by course feedback forms, term feedback survey and other survey based evaluations conducted during the studies.
The Mystery Shopping methodology is based on personal learning and reflection diaries, where students are to reflect in written different aspects of their university education and their own learning and development during the evaluation period. The format of the reflection diary is free but there are four compulsory themes that need to be covered. Evaluation themes in the diary are: teaching staff and teaching; students and the learning culture, student services and learning environments (including also virtual learning environments).
Before the study period starting on 23rd of March registered students will receive detailed instructions on the study process and personal guidance on the dedicated questions to be covered in the evaluation.
For more information on the Mystery Shopping Study, please contact: Head of Education, Technology Campus Turku, Sari Stenvall-Virtanen, +358405013757, sari.stenvall@utu.fi