Viileää sunnuntaita kaikille! Toivottavasti kaikki ovat selvinneet jo aurasouduista ja mökkeilystä.
Kuten suurin osa teistä jo saattaakin tietää, mutta Asteriski voitti kirkkovenesoudut jo toistamiseen. Eli poika pysyi kotona ja dynastia jatkuu. ?
Psst! Oletko vuoden -20 tai -21 piltti? Sitsittääkö? Poksuttaako? Nyt kannattaa pitää silmä kovana seuraavan parin päivän ajan Asteriskin tiedotuskanavilla, sillä siellä on kohta jotain sinua varten!
Tiistai 21.9.
Hallituspäivystys 11:00-13:00 @Asteriski ry:n toimisto
Pilttisauna 2020 18:00-23:59 @TYYn sauna, Rehtoripellonkatu 4 (linkki tarkempiin tietoihin)
Keskiviikko 22.9.
CSCup Jalkapallo: Asteriski & Digit vs. Calja-weikot 15:00-16:00 @Kupittaa 5
Torstai 23.9.
CSCup Jalkapallo: Asteriski & Digit vs. Henrik Street Athletics 15:00-16:00 @Turjanpuiston kenttä, Hautausmaantie 2
Hallituksen kokous 18:00-19:00 @Asteriski ry:n toimisto
Perjantai 24.9.
CSCup Jalkapallo: ManuDei vs. Asteriski & Digit 14:00-15:00 @Parkin kenttä
————————————————————————————————————
Hackathon: Tulevaisuuden sujuva Suomi
Mistä on kyse?
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) sekä IT-palveluyhtiö CGI yhdessä kutsuvat nuoria aikuisia osallistumaan valtion digitaalisten palveluiden kehittämiseen hackathonin muodossa. Hae mukaan intensiiviseen, inspiroivaan ja opettavaiseen hackathon-tapahtumaan ideoimaan palveluita, joita itse haluaisit käyttää!
Hackathonin tarkoitus
DVV edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin mm. tukemalla kansalaisten asiointia julkisen hallinnon kanssa. CGI sen sijaan kehittää ja ylläpitää tällaisia julkishallinnon digitaalisia palveluita suurena IT-palveluyhtiönä ja DVV:n kumppanina. Nyt nämä kaksi toimijaa haluavat kutsua myös nuoret itse mukaan kehittämään heidän elämäntilanteeseensa liittyviä, tulevaisuuden yhteiskunnan arkea helpottavia digitaalisia palveluita.
Hackathon on kaksipäiväinen tilaisuus, jonka aikana osallistujat kehittelevät palveluideoita CGI:n ja DVV:n asiantuntijoiden tuella. Se on samalla hyvä tapa oppia palveluiden kehittämisestä ja tiimityöstä sekä verkostoitua, esitellä omaa osaamista mahdollisille tulevaisuuden työnantajille ja saada oma ääni kuuluviin tulevaisuuden Suomen rakentamisessa.
Hackathon järjestetään Helsingissä läsnätilaisuutena. Vaihtoehtoisesti tarjoamme myös karsittua etäosallistumismahdollisuutta niille mukaan valituille, jotka eivät pääse paikan päälle mutta haluavat itsenäisesti kehittää palveluideoita. Etäosallistumiseen sisältyy hackathon-päivien aikana aloitus- ja päätöstilaisuuksien videostriimi, työskentelyä itsenäisesti, 1-2 etämentorointitapaamista sekä loppuesityksen toimittaminen tuomaristolle videona.
DVV ja CGI ovat erityisen kiinnostuneita nuorten omista näkemyksistä ja ideoista siitä, millaisia palveluita he tarvitsivat ja haluaisivat käyttää, jotta Suomi olisi parhaalla mahdollisella tavalla toimiva ja sujuva myös tulevaisuudessa.
Osallistuminen
Hackathoniin voivat hakeutua kaikki 18 vuotta täyttäneet, tulevaisuuden palveluiden ideoinnista ja kehittämisestä kiinnostuneet nuoret aikuiset. Osallistuminen ei edellytä mitään aiempaa hackathon-kokemusta tai esim. teknisiä osaamisia. Hackathoniin haetaan mukaan yksilöinä, jotka tiimiytetään ennen hackathonia, mutta voit hakea myös valmiina tiiminä. Ilmoita valmiin tiimisi muiden jäsenten nimet hakemuslomakkeen lisätieto-kohdassa
Hakeminen tapahtuu tämän lomakkeen kautta.
Varmistathan ennen hakemuksen lähettämistä, että pystyt osallistumaan hackathoniin aikataulun mukaisesti, mikäli sinut valitaan mukaan. Huomioithan myös, että hackathoniin liittyvät taustamateriaalit ovat suomenkielisiä, ja osallistujien loppuesitykset on tarkoitus tehdä suomeksi.
Mukaan valitut osallistujat jaetaan pieniin ryhmiin, jotka työskentelevät hackathonin aikana yhdessä. Osallistumalla voit viettää innostavan kaksipäiväisen muiden nuorten aikuisten kanssa omia ideoitanne kehitellen, samalla digitaalisten palveluiden suunnittelusta suoraan alan asiantuntijoilta oppien. Parhaiten menestyneiden 1-3 tiimin kesken jaetaan 5 000 €:n rahapalkinto tuomariston harkinnan mukaan, ja kiinnostavimmat ehdotukset voidaan viedä toteutettavaksi asti CGI:n ja DVV:n toimesta. Tästä sovitaan aina erikseen tiimin kanssa.
Haaste
Hackathonin avulla Digi- ja väestötietovirasto ja CGI etsivät ideoita palveluista, joiden avulla valtio voisi tukea aikuistuvia nuoria itsenäistymiseen liittyvissä elämän käännekohdissa – ettei yksikään nuori jäisi yksin.
Aikuistumiseen kuuluvat monet suuret elämänmuutokset sekä paineet omien asioiden itsenäisestä hallinnasta. Vaikka itsenäistyminen usein vapauttaa ja ilahduttaa, liittyy siihen myös paljon epävarmuutta tulevaisuudesta ja siten monenlaista henkistä kuormitusta esimerkiksi oman talouden, asumisen ja osallisuuden suhteen.
Hackathonin aikana kehiteltävät ideat voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin itsenäistymisen teemoihin:
Aikuistuessa voi tuntua, että pitäisi äkkiä tietää mitä haluaa olla ja mihin suuntaan elämässään mennä. Miten tällaista painetta löytää “se oma juttu” voisi vähentää, ja millaiset ratkaisut voisivat tässä tilanteessa auttaa?
Siirtyminen itsenäiseen arkeen voi herättää paljon kysymyksiä ja epävarmuutta. Miten omia toiveita vastaava ympäristö ja asuinpaikka löytyy ja valitaan? Minkälaista tukea oman arjen sujuvaksi pyörittämiseksi kaivataan?
Itsenäinen arki voi olla stressaavaa ja kiireistä. Millaisia paineita ja huolia itsenäiseen arkeen liittyy, miten niitä voisi helpottaa? Minkälainen ratkaisu voisi tukea oman ajan, kuormituksen ja stressin hallinnassa? Mitä tähän liittyvät taidot ovat ja miten niitä voisi opetella?
Elämäntilanteet ovat erilaisia, ja myös niitä tukevien palveluiden on hyvä huomioida yksilöllisyys. Kaikki eivät ponnista samoista lähtökohdista ja toinen joutuu opettelemaan alusta saakka sen, mitä toiselle on opetettu jo varhain kotona. Järjestäjät ovatkin erityisen kiinnostuneita ideoista, jotka huomioivat nuorten monenlaiset taustat ja yksilölliset tilanteet sekä tavoittavat tukea tarvitsevan helposti.
Onnistunut idea ottaa kantaa siihen, millaisia uusia palvelukanavia ja vuorovaikutustapoja valtiolta toivotaan ja kaivataan. Lisäksi kehiteltävissä ideoissa arvostetaan niiden toteuttamiskelpoisuutta kauas tulevaisuuteen suunnattujen ratkaisujen sijaan.
Tuki haasteen ratkaisemiseen
Osallistujien tukena hackathonin aikana on DVV:n ja CGI:n valtion palvelukehityksen asiantuntijoita, jotka auttavat tiimejä sparraamalla, mentoroimalla sekä tuomalla tiimien käyttöön haasteeseen liittyvää tutkimus- ja taustatietoa. Lisäksi hackathoniin sisältyy ohjausta ja opetusta kehittämismenetelmiin ja tiimityöhön liittyen.
Aikataulu
Hakuaika alkaa 16.8.2021
Hakuaika päättyy 21.9.2021 klo 16.00
Valinnan tulokset ilmoitetaan kaikille hakijoille ti 21.9.2021
Infotilaisuus mukaan valitulle osallistujille ma 27.9.2021 klo 14.00-15.30 (online)
Hackathon 30.9.-1.10.2021 CGI:n Suomen pääkonttorilla Helsingissä
Säännöt
Osallistujien valinta
Hackathoniin valitaan enimmillään 40 osallistujaa. Mikäli hakijoita on enemmän kuin vapaita paikkoja, valitaan mukaan otettavat osallistujat seuraavilla kriteereillä:
Motivaatio osallistua hackathoniin ja kehittää palveluideoita
Osuvuus joukkoon, eli miten hyvin osallistuja täydentää ja monipuolistaa muiden valittujen osallistujien joukkoa
Voittajien valintakriteerit
Hackathonin aikana syntyvät ideat arvioidaan ja voittaja(t) valitaan seuraavilla kriteereillä:
Luovuus: kuinka kekseliäs ja uusi idea on
Nuorten huomiointi: miten hyvin idea voisi tavoittaa nuoret ja huomioida nuorten erilaiset lähtökohdat, sekä ilahduttaa nuoria sen käyttäjinä
Toteuttamiskelpoisuus: kuinka helposti ideaa voitaisiin jatkokehittää ja toteuttaa, kuinka järkevää sen toteuttaminen olisi teknisesti ja taloudellisesti
Valinnan tekevä tuomaristo koostuu CGI:n ja DVV:n päätöksentekijöistä ja näiden nimeämistä asiantuntijoista.
Osallistujien matka- ja majoitusjärjestelyt, kustannukset
Hackathon on kaksipäiväinen maksuton tilaisuus, jonka välissä tapahtuva yöpyminen on omakustanteista. Osallistujat järjestävät myös mahdolliset kuljetuksensa omatoimisesti. Tilaisuuden aikainen ruokatarjoilu on maksutonta.
Ideoiden jatkokehittäminen ja immateriaalioikeudet
Hackathonin tarkoituksena on ottaa nuoret mukaan valtion palveluiden kehittämiseen ja kuulla heiltä itseltään, minkälaisilla palveluilla itsenäistymistä voitaisiin tukea paremmin. Kilpailun järjestävien CGI:n ja DVV:n tavoitteena on kilpailun aikana yhdessä nuorten kanssa tuottaa jatkokehitettäväksi ideoita, joita järjestäjillä on oikeus hyödyntää omassa kehitystyössään.
Immateriaalioikeudet tarkoittavat tekijänoikeutta, joka osallistujalla voi olla esimerkiksi aiemmin tuottamaansa koodiin, tekstiin, kuvitukseen tai muuhun luovaan tuotokseen. Ennen kilpailua olemassa olleet immateriaalioikeudet säilyvät niiden alkuperäisellä omistajalla. Myös hackathonin aikana mahdollisesti syntyvät immateriaalioikeudet säilyvät osallistujalla, mutta järjestäjillä on kuitenkin 30 päivän ajan ensisijainen oikeus ostaa kilpailun aikana syntyviä tuotoksia niiden kehittäjiltä.
Ideoilla ja luovillakaan ehdotuksilla ei siis sellaisenaan ole tekijänoikeutta vastaavaa suojaa, ja hackathonin mahdollisena jatkona sen aikana kehiteltyjä ideoita saa ja saatetaankin vapaasti kehittää eteenpäin järjestäjien toimesta.
DVV:n ja CGI:n kilpailun aikana tarjoaman tausta-aineiston immateriaalioikeudet säilyvät järjestäjillä. Osallistujat voivat käyttää tätä aineistoa yksinomaan haasteeseen osallistuessaan.
Julkisuus
Tieto siitä, että osallistuja on valittu mukaan hackathoniin, on julkinen. Sekä osallistujat että järjestäjät voivat käyttää osallistumistietoa osana some- tai muuta viestintäänsä. Tapahtumista voidaan tallentaa kuvia ja videota, ja tapahtuman järjestäjillä ja osallistujilla on mahdollisuus käyttää tallenteita omissa kanavissaan.
Palkinnot
Palkintosummat ovat saajalleen veronalaista ansiotuloa ja niiden ilmoittamisesta verottajalle vastaa saaja.
Rekrytointi
Kilpailun järjestäjillä on mahdollisuus rekrytoida kilpailun osallistujia.
Lisätiedot
Mahdollisiin tarkempiin kysymyksiin vastaavat Tommi Gynther (tommi.gynther@cgi.com) ja Terhi Korhonen (terhi.korhonen@dvv.fi).
Hae mukaan
Hae mukaan 21.9. klo 16 mennessä tästä!
————————————————————————————————————
Online Q& A tapahtuma Startuplifersilla
”Startuplifers connects ambitious talent from the Nordics with the most promising tech startups in Silicon Valley and beyond. Startuplifers has already connected 250+ talent with fast-growing startups and many of the alumni have played an essential role building Finnish startups like Wolt, Valohai, Linear app, and HoxHunt.
Join us on Tuesday September 21st at 6-7pm for an exciting online Q&A session with Startuplifers alumni, Juha-Matti Santala and Emma Lundin. ? During this session, you will hear exciting stories from Juhis and Emma who both moved to San Francisco and worked at Silicon Valley startups. Today they work as a Developer Advocate at Futurice and Product Designer at Twitter. So how did they get there? ? Come and hear how working at Silicon Valley startups kick-started their careers – and how it can work for you too! ? Reserve your spot now: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScaR8r5hdArEaHmau0nXgkNMt4U0nJRZXrZtqGS_8LdLuXsuw/viewform ”
————————————————————————————————————
Kysely yliopisto-opiskelijoille
Olemme kaksi opiskelijaa Tampereen yliopistosta, ja teemme kartoitusta eri alojen opiskelijoiden mielipiteistä oman alan ulkopuolisiin pakollisiin opintoihin. Tulisiko esimerkiksi kaikilla olla pakollisena tieteenfilosofian tai etiikan kurssi, tai tulisiko kaikkien osata perusasioita yhteiskunnasta ja oikeusjärjestelmästä?
Kyselyn vastauksia käytetään kahden tutkivan uutisen tekemiseen. Uutiset ovat Tampereen yliopiston journalistikoulutuksen harjoitustöitä ja ne julkaistaan Moreenimediassa syyskuun aikana. Vastaamalla kyselyyn annat suostumuksesi käyttää vastauksiasi julkaisuissa. Vastaukset ovat täysin anonyymejä.
Vastauksia kerätään 21. syyskuuta asti. Kyselyyn vastaaminen kestää vain hetken, ja se auttaisi meitä todella paljon. Kiitos jo etukäteen! 🙂
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScFuw4YRwT3icHE4aJXoHlG-AyEVf32CTgjh2VzmOT-ULzaaA/viewform?usp=sf_link
Ystävällisin terveisin,Silja Kinnunen ja Ida Korolainen
————————————————————————————————————
Educational Masters Major by Visma: CS:GO turnaus!
Moikka ja terveisiä Vismalta?
Olemme aloittaneet korkeakouluille suunnatun Educational Masters Major -liigan pääyhteistyökumppanina. Tavoitteena on vahvistaa yhteyttä korkeakouluopiskelijoiden ja Visman välillä. Yhteistyö on jatkoa Visman esports-toimintaan, mihin on kuulunut turnauksia ja vismalaisten esports-aktiivien valmennusta. ?
Kutsumme teidät ja e-sports aktiivinne mukaan. Olisi mahtavaa jos saisimme ainejärjestöstänne joukkueen turnaukseen, joten olisiko teillä mahdollista jakaa järjestäjien viestiä eteenpäin opiskelijoillenne?
Tiedot löytyvät alta!
————
Educational Masters Major: CS:GO tulee jälleen!
Lokakuussa käynnistyy korkeakoulujen välinen Educational Masters Major CS:GO by Visma -liigasarja. Liigaan otetaan mukaan 64 koulujoukkuetta. Major-koululiigassa kilpailevat ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opiskelijoista kootut korkeakoulukohtaiset joukkueet.
Kaudet sisältävät aktiivista sosiaalisen median viestintää, kumppaniaktivointeja ja erilaisia opiskelijoille suunnattuja kampanjoita. Liigan otteluista lähetetään järjestäjän toimesta tuotettuja ottelulähetyksiä.
Educational Masters tarjoaa toimintaan osallistuville opiskelijoille yhteisöllistä toimintaa arjen ympärille sekä loistavan väylän verkostoitua muiden opiskelijoiden kanssa. Kansainvälisillä kasvutavoitteilla olevan liigatoiminnan on tarkoitus tuoda tulevaisuudessa opiskelijoita yhteen ympäri maailman.
Lisätietoja ilmoittautuminen: https://rushmode.gg/educationalmasters/major (ilmoittautuminen sulkeutuu 26.9.2021).
Turnaus tiivistettynä
* Turnaukseen voivat osallistua kaikki Suomen ammattikorkeakoulut ja yliopistot.
* Joukkueen muodostaa vähintään 5 pelaajaa (hyvä olla myös 1-2 varapelaajaa).
* Liigakausi alkaa lokakuussa ja se huipentuu joulukuussa.
* Alkusarja pelataan lohkoittain ja jatkopelit pudotuspeleinä.
* Kilpailumaksu on 50 € per osallistuva joukkue.
* Kilpailuissa hyödynnetään SEUL:n virallista harrastajalisenssiä.
* Parhaat joukkueet palkitaan rahapalkinnoin.
* Palkintopotti liigassa on 3 000 €, jos osallistujamäärä on 32 joukkuetta tai enemmän.
* Järjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin.
Terveisin,
Topias Rantala
Team & Event Manager
[cid:image001.png@01D7A4B4.7CD59680]
SJ – Play Brave
topias.rantala@rushmode.com<mailto:topias.rantala@rushmode.com>
+358 44 513 2225
SJ Esports Oy
Suvilahdenkatu 7 A 2. krs
00530 Helsinki, Finland
————————————————————————————————————
Tervetuloa suunnittelemaan opiskelijoiden makerspacen toimintaa! 27.9. klo 16-19
Tervetuloa
Teknologiakampus Turun järjestämään työpajaan, jossa kerrotaan opiskelijoille tarkoitetun uuden avoimen kokeilutilan, makerspacen toimintaperiaatteista ja tilassa olevista laitteista ja palveluista sekä suunnitellaan yhdessä toiminnan kehittämistä. Tilaisuuden alussa on tarjolla pizzaa ja virvokkeita. Työpaja järjestetään makerspacen tiloissa, Koneteknologiakeskuksen rakennuksessa (os. Lemminkäisenkatu 28) 27.9. klo 16-19. Ilmoittaudu tilaisuuteen ennakkoon tästä viimeistään 23.9.
Tilaisuuteen otetaan 30 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä, joten olethan nopea! (lisää tietoa viestin lopussa)
Tilaisuuden ohjelma:
16:00-16:30 Tervetuliaissanat pizzan ja virvokkeiden lomassa
16:30-17:00 Kokeilutilan toimintaperiaatteet, laitteet ja palvelut Turussa
17:00-18:00 Toiminnan suunnittelua ja tilan nimen ideointia pienryhmissä
18:00-18:45 Keskustelua pienryhmätyöskentelyn tuloksista
18:45-19:00 Yhteenveto ja tilaisuus päätös
Lisätietoja saa suoraan minulta!
Yt. Sari
Sari Stenvall-Virtanen
Koulutuspäällikkö
Turun yliopisto, teknillinen tiedekunta
/ Teknologiakampus Turku
+358 40 501 3757
sari.stenvall-virtanen@utu.fi
————————————————————————————————————
Uudet avoimet työpaikat Startuplifersilla
Kaikki alla olevat positiot ovat kokopäivätöitä ja etäpaikkoja.
UI/UX Designer, Remio
Full Stack Engineer, Remio
Frontend Developer, Glimpse
Founding/Full Stack Engineer, Glimpse
Full Stack Engineer, Compound
Full Stack Engineer, Overview
————————————————————————————————————